گزارشکار تعیین عدد یدی
آزمایشگاه تکنولوژی روغن
دانشگاه آزاد شهرقدس
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
جمعه 24 آذر 1391برچسب:, :: 6 بعد از ظهر :: نويسنده : دانشجویان دانشگاه آزاد شهرقدس

اندیس یدی عبارت است از گرم ید جذب شده توسط 100 گرم از نمونه روغن و یا چربی. این اندیس نشان دهنده تعداد پیوند های دوگانه موجود در نمونه آزمایش است،(اندیس یدی درجه غیر اشباعیت روغن ها و چربی هاست). در روغن هایی که حالت نرم و مایع دارند، اندیس یدی آن ها بالاست. چنین روغن هایی مستعد فساد اکسیداسیونی هستند به همین دلیل برای غلبه بر این مشکل در صنعت، روغن را هیدروژنه می کنند.

طبق استاندارد کشور ما حداقل اندیس یدی روغن های هیدروژنه شده معادل 75 می باشد. بنابراین به منظور کنترل فرآیند هیدروژناسیون در مراحل مختلف هیدروژنه کردن اندیس یدی نمونه ها اندازه گیری می شود. جهت اندازه گیری یدی از هالوژن ها استفاده می شود.همچنین اندیس یدی رابطه مستقیم با رفراکت و رابطه عکس با نقطه ذوب دارد.با اکسیداسیون نسبت مستقیم دارد به گونه ای که هرچه غیراشباعیت بالا باشد میزان حساسیت به اکسیداسیون بالاتر خواهد بود.

برای اندازه گیری عدد یدی روش های متفاوتی وجود دارد ازجمله:روش هانوس،هوبل،ویجز،کوفمن و...اشاره نمود.در روش ویجز از مونوکلرید استفاده شده که نسبت به مونو برومید فعال تر است،لذا روش ویجز از هانوس دقیقتر است و ما نیز در ازمایشگاه از این روش استفاده کرده ایم.

روش کار:

0/5 گرم روغن را در ارلن ریخته و توزین کردیم سپس 10 سی سی اتانول و 1 سی سی معرف هانوس به داخل ارلن اضافه کرده درب ان را بسته و به مدت 30 دقیقه در تاریکی قرار دادیم .سپس 10 سی سی آب مقطر ،10 سی سی یدید پتاسیم 15% و 1 سی سی چسب نشاسته داخل ارلن ریختیم و با تیوسولفات سدیم 1/0 نرمال تا از بین رفتن رنگ تیره تیتر کردیم.این مراحل را بدون حضور روغن برای شاهد تکرار کردیم.

حجم مصرفی شاهد = 30سی سی

نرمالیته = 1/0

حجم مصرفی برای نمونه = 2/9

وزن = 5/0 گرم

عدد یدی =52.416 

              قبل از تیتراسیون

 

                                                                                                                                 بعد از تیتراسیون



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • فیگارو دانلود
  • ردیاب ماشین
  • جلوپنجره اریو
  • اریو زوتی z300
  • جلو پنجره ایکس 60

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آزمایشگاه تکنولوژی روغن و آدرس azeroghan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 92
بازدید ماه : 196
بازدید کل : 8663
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1